Laatst schreef Het Parool over fietsers die niet voor voetgangers stoppen. Lezers reageerden erop. Toch was dat niet compleet. Het zit namelijk zò: https://rustema.nl/de-fietser-uitgelegd-aan-voetgangers/
@rrustema020 Waar heb je die 400 meter vandaan? Is dat voor een velomobiel? Het zou gewoonlijk omstreeks 100 meter moeten liggen. Ook meer dan genoeg om het punt te maken.
@jonathanavt Ik ben mijn bron kwijt, ik haalde het uit mijn onbetrouwbare geheugen. Als je een goede bron hebt voor die 100 meter dan gebruik ik die. For the sake of the argument is dat ook voldoende inderdaad.
@rrustema020 Eigen schatting. Als ik op een standaard fiets 8 m/s rijd breng ik als het goed is tussen 200 en 300 watt over, zeg 250. Als ik samen met de fiets 90 kg weeg kost het 90 kg*(8 m/s)^2/2=2880 joule om die snelheid te bereiken. 2880 J/250 W=11,52 s, en 11,52 s*8 m/s=92,16 m. 100 meter zit in de foutmarge. 400 meter niet.
Ik heb nu ook een oude bron opgezocht. @mrtnsnp kwam ook op 100 meter. https://web.archive.org/web/20170915165939/http://www.intercityfietser.nl/Optrekken/
@rrustema020 @mrtnsnp Je kunt wat dieper gaan. Op de fiets ga je doorgaans snel genoeg om turbulente luchtweerstand dominant te maken. De kracht daarvan, die overeenkomt met het werk dat je verricht om een bepaalde afstand af te leggen, is evenredig tot snelheid in het kwadraat. De kinetische energie die je moet opbrengen om op snelheid te komen is dat ook. De afstand die een stop kost is dus ongeveer constant in het turbulente bereik.
@rrustema020 @mrtnsnp Bij lage snelheden neemt de totale weerstand minder snel af terwijl kinetische energie nog steeds kwadratisch afneemt, dus dan wordt de afstand die een stop kost wel kleiner. Verder is de afstand vooral afhankelijk van de efficiëntie van de fiets. Meer massa en minder weerstand vergroten de afstand. Fietsers die snel rijden hebben in de praktijk meestal minder weerstand, dus in die zin vergroot een hoge snelheid wel de afstand die een stop kost.
@jonathanavt @mrtnsnp Prachtig, dank je! Ik sta gecorrigeerd.