Vanwege een regeling uit 2020 (IMO 2020) om de luchtkwaliteit in kustregio's te verbeteren, zijn er nu minder wolken boven de vaarroutes op de oceanen, wat er toe leidt dat de oceanen meer opwarmen. Warmer water kan ook nog eens minder CO2 opnemen.
Dit is een positieve feedbackloop die door een goed bedoelde maatregel veroorzaakt is.
https://www.telegraph.co.uk/news/2023/08/05/disappearing-clouds-causing-rise-ocean-temperatures
IMO 2020 had als doel om het zwavelpercentage in scheepsbrandstof te verlagen van 3,5% tot maximaal 0,5%. Deze regeling, die in 2020 inging, vereiste grootschalige ombouw van scheepsmotoren om andere brandstof te kunnen gebruiken.
Er wordt nagedacht over manieren om dit aan te pakken. Eén van de opties is *“marine cloud brightening”, which would see ships inject particles back into the air to make clouds more reflective"*.
Twee dingen hierover:
1. dit is voer voor complottheorieën: al decennia zijn er zogenaamd vermoedens over #chemtrails, straks gaan ze er toch komen? Zelfs als het niet gedaan wordt, is het al verdacht, want ja, 'ze dachten eraan! (Dus ze zullen wel liegen en het toch doen)'
2. moeten die schepen straks blijven varen om maar te voorkomen dat er geen wolken zijn? Dit zou de ultieme greenwashing zijn van de zwaar vervuilende grote oceaanvaart.
Wie geeft #Midjourney even de prompt: "Reclameposter voor cruises met als boodschap dat het goed voor het milieu is"?