@notjustbikes This afternoon in parliament, this research https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D26259 “Crashes involving heavier vehicles; Empirical relationship between vehicle weight, drivetrain and crash frequency and severity”
"In collisions between passenger cars/delivery vehicles and vulnerable road users (i.e., cyclists and pedestrians) (…) as crash opponents, the severity for the crash opponent was on average higher (…)”
Summary on page 6 and 7 is already translated into English.
@notjustbikes For those who can understand Dutch, watch it live https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-02-11/infrastructuur-waterstaat/groen-van-prinstererzaal/verkeersveiligheid-16-30/onderwerp or replay it later. I wonder if there are consequences. The whole debat is about road safety, this will at best get 10 minutes.
@notjustbikes So far not one word about the SUV… The topic of the day is the fatbike, a powerful and dangerous e-bike popular among teenagers.
@notjustbikes The minister said in response to this report that he bets on ‘innovation' in systems that warn the driver to prevent crashes.
Yikes. “De grotere letselernst bij aanrijdingen met SUV’s leek vooral te komen doordat slachtoffers na een botsing met een SUV op de grond werden geslingerd en daarna ook nogal eens werden overreden.” Alsof dat acceptabel is.
@rrustema020 het geeft wel een oplossingsrichting? In plaats van de slachtoffers vlak voor de wielen te laten vallen, kunnen ze misschien opzij geflikkerd worden? Dan hebben we over een paar jaar data dat het niet de aanrijding is, maar de landing die het grootste letsel heeft, en dan kunnen we daar iets creatiefs voor maken.
Benieuwd wat het kabinet voor plannen gaat hebben qua stadstraktoren.